Svartedalens fiske, vackert men skräpigt

Natten innan midsommar så stack jag och Stoffe till Svartedalen nordost om Kungälv för att fiska och hänga lite. Vi hade tänkt sova i något av de vindskydd som finns utritade på kartan i länken ovan. Som en eftertanke slängde jag med tältet för säkerhets skull. Det finns sparsamt med info om området och det enda jag hittat sa att vissa av sjöarna hade stopp på utsättning på grund av laxparasitrisk, samt något forum som sa att det var lite skräpigt där och att fisken nappade dåligt. jag har faktiskt varit där för ett par år sedan och upplevde varken skräpighet eller dåligt fiske. Jag fick inget själv men såg en som fångade fisk och det vakade friskt. så vi gav det en chans.
Och det var väldigt trevligt. Skönt att komma ut och kul att få möjlighet att tjöta på en kompis jag träffar sällan. Men det var baksidor med.
Vi valde Timmersjön, och det utsatta vindskyddet var borta, så det fick bli tält, inget fel i det men det var inte så det var tänkt. Och det var skräpigt! Varenda ställe där det gick att komma åt vattnet var belamrat med ölburkar och flaskor, plastförpackningar och annat bös. Ska det vara så svårt att plocka upp efter sig?
Fisket då? Vi såg något enstaka vak men inte någon känning av fisk och vi fiskade fram till 01:00 som är tillåten tid och sedan från 05:00-09:00. Gick runt hela sjön och kastade och testade en del mete med när vi ville softa lite. Visserligen med powerbait men ändå.
Nåja, alltid svårt att veta om felet sitter i fisken eller fiskaren eller något annat. Men känslan är att det inte är något vidare där och att 160kr/dygn är för mycket.
Däremot kommer jag åka tillbaka för att springa på stigarna där.
Trevligt mete

natten kommer

lockande stigar

spång

trollsk skog

men tyvärr plockar inte alla gäster upp efter sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar