Bröllopsfotografen

Som jag tidigare nämnt var jag ombedd att fota mina vänner Saga och Mathias bröllop innan jag for till Spanien. Det var en fråga jag blev mycket glad över och efter att ha varnat dem för att jag inte gjort detta tidigare så var det bestämt. Jag har visserligen fotat på bröllop förut men inte haft ansvaret för själva Bröllopsfotona.
Det var med viss nervositet och efter rätt mycket googlande på andra bröllopsfoton för inspiration jag åkte till Lysekil för att delta i firandet samt fota det.
Vigseln skedde i deras trädgård och sedan kidnappade jag dem för lite separata fotomöjligheter. Och jag kan konstatera att jag är en bättre porträttfotograf än tillfällesfotograf, är åtminstone bekvämare i rollen. Kameran gick varmt men jag kände ofta att jag stod på fel ställen eller komponerade dem inte helt till belåtenhet. Det är en viss trygghet i det läget att andra också fotar. Kanske fick någon av gästerna bilden som dokumenterade deras händelse perfekt (även om det var mitt ansvar) däremot känner jag mig mycket bekväm med att mina fotoobjekt får stå modell och jag får instruera hur jag vill ha det. Det tycker jag är jättekul.
Det var en bra tillställning och jag hoppas jag tog några bilder som gör den rättvisa. Särskillt i Saga och Mathias ögon.

offren förbereder
detaljer
klassisk pose
en annan klassiker
lite mer sentimentalt
landskapsbild
Lite mer kreativt tänk
Nu börjar det bli riktigt roligt
Och min absoluta favorit. Mathias tog initiativet till att inte bara Saga skulle vara i luften.
Och sist och minst. Bilden jag känner jag missade. Fångade tillfället men ack! att jag klippte Mathias huvud grämer mig något kopiöst!

2 kommentarer:

  1. Fina bilder. Gillar blandningen och detaljbilderna och förberedleserna. Och porträtten är riktigt bra. Snyggt med solen! Det är lätt hänt att man missar. Och tyvärr ges inte tillfället igen. Men det är en övningsfråga. Antar att du har lite fler på gästerna så man får mer känslan för hela tillställningen. Ser fram emot att se resten av bilderna.

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder allihop! Kan inte tänka mig annat än att de är jättenöjda, du har en fin känsla för detaljer och vinklingar. Att det var en glad och fin tillställning kommer tydligt fram. Och visst, retfullt med huvut, men Mathias har ju inte så mycket hår så vi vet ju hur det skulle se ut - och Sagas hår kom ju med fint ;)

    kram mor

    SvaraRadera