en sväng i Bergslagen

I lördags for vi på en långhelgsroadtripp upp till mina vänner Micke och Lena, till deras hem i Hedemora. Det blev grillning, fiske, gruvbesök, springturer, god mat och en hel del cruising. Riktigt lyckat, men kort tid och långa sträckor. Vi försökte i alla fall göra resan till en del av målet. Åtminstone på hemvägen (efter att Anna påmint mig om fördelen med att ha bil).
Egentligen var det tänkt att stoppet hos Micke skulle vara ett etappmål på väg mot en vecka i fjällen. Men allteftersom veckan närmade sig dök fler och fler saker upp som gnagde veckan i baken och till slut blev jag tvungen att bekänna att mängden tid vi skulle haft, inte stod i relation till den ekonomiska utgiften att åka så långt norrut. Men detta var i alla fall en fin sväng och en liten minisemester. På kartan syns dag1 i blått, dag 2 orange, dag 3 i rött och dag 4 i lila.


View vänernrunt+dalarna in a larger map

 Dag 1
Framme i Bengtsbo

Micke

Simone fick vara med och plocka middag

Fiske, grilla marshmallows och leka med Lena
Dag 2
Falu koppargruva. Sim var inte riktigt i toppform så vi valde att låta Anna och Sim stanna ovan jord.
Dag 3
Jag valde att gå upp vid 5 på morgonen då Micke och Lena sagt att det var vacker dimma då. När jag gick upp var de redan på jobbet men jag kände mig tidigt uppe.
Gryning

havre

närbilder
Sedan bar det av mot stugan med stopp i Silverberga, Tyfors, Långban och Säffle (se karta)
I Tyfors har en holländare öppnat ett riktigt fint Bead and Breakfast med restaurang
Dag 4
Efter gårdagens bilder var jag lockad att se om ljuset var lika fint i Dalsland på morgonen, och det var det.
Utsikt från stenbrottet

Spindlars nät i morgondagg

2 kommentarer:

  1. Gryningsbilderna är fantastiskt fina. Det är nästan så att man blir sugen på att gå ut i gryningen mer ofta (eller iallafall en enda gång för min del). Städer i gryning kan vara väldigt fina oxå. Öde och folktomt. Känns som zombiestäder.
    Det var iallafall en mycket rolig resa. Man ser så mycket mer när man kör runt. Och Sverige är alltid finare än jag tror innan.

    SvaraRadera
  2. En del av bilderna är helt otroliga :o
    /Rikard

    SvaraRadera