hemma från Jotunheimen

Nu var jag hemma igen efter en mycket lyckad tur till Jotunheimen. Vi har haft väldig tur med vädret och fått vissa dagar som är ovanliga på fjället. Vi var ett gäng på 9 pers, bestående av danskar och svenskar med blandad erfarenhet. från att inte satt sin fot på ett fjäll till oss som har varit i fjällen årligen de senaste decenierna. Det var en lyckad kombination och trots vissa språkliga barriärer hade vi mycket kul tillsammans allihop.

Dag 1- Galdhöpiggen

Detta var tredje gången jag var uppe på skandinaviens högsta punkt. Men första gången jag sett utsikten. Det har varit mulet varje gång tidigare. Galdhöpiggen är en lätt men brant vandring som är väldigt välbesökt. Känns inte så jätteäventyrligt när man kan köpa sig en kopp kaffe på toppen men jag tycker det är fint ändå.
Toppen på Galdhöpiggen

Rikard och Chris på toppen

Dag 2 - Besseggen

Den vandring är beskriven som Norges vackraste. Och den gör sig förtjänt av namnet. otrolig utsikt och en del spännande partier med hög höjd. Återigen väldigt välbesökt och så här under högsässong så är det hundratals om dagen som går den 14km långa vägen. men det tunnas ut fort och trots den vältrampade leden så känns det som riktig fjällvandring.
Rikard, Karl och Robert vid brant kant. det går att se leden följa eggen på toppen bakom

Chris med traditionell vy från de högre punkterna på leden som börjar nerifrån sjön till vänster i bild
Dag 3 - Falketind

Nu var det dags för lite mer avancerad vandring. det som vi såg som kruxet på denna mera topp av mer alpin natur var de sista 1,5 km på glaciär. vad som inte var helt räknat med var att vi behövde glaciärutrustning redan när vi skulle korsa några branta snöfält på vägen. detta slukade en del tid vi inte riktigt räknat med. sedan så var stigningen soppas brant när det skulle tas höjd att vi beslutade att avbryta toppförsöket eftersom tiden hade dragit iväg samt att vi skulle få ner de som inte varit i denna typ i terräng när trötthet och hunger satt in. Det kändes som ett bra beslut och jag tror alla var nöjda med turen ändå. Och sugna på att återvända och göra toppen.
Denna dag mötte vi inte en själ, det var skönt.
Rasmus pekar ut Falketind

Norsk "luftig vandring"

Karl och Chris sätter upp en tillfällig "via ferrata" över ett brant snöfält som slutar i en smältvattensjö.

Dag 4 - Uranosbreen
Redan när vi vaknade så såg vi att topperna var ute ur bilden. Regn och blåst slog mot rutan på vår stuga och alla toppar var höljda i moln. Men vi tänkte att vi kunde gå upp och göra en tur på glaciären som finns i anslutning till den topp vi planerat denna dag. Uranostind. Det var en bra vandring trots väder. Många var blöta, kalla men glada när vi kom fram till glaciären och med tanke på den tid det ändå tar att knyta in sig i replag så nöjde vi oss med att planera nästa gång. återigen tror jag att alla var nöjda och hade revanschlust. Det var bra att få lite kontrast mot de tidigare fantastiska dagarna för att uppskatta dem desto mer.
Ett fint vadställe

Uppe vid en kul sten

gänget uppe vid Uranosbreen

Jag har massa bilder och video från turen så det kommer mera material från denna utflykt framöver