Utbildning i det fria

Tillbaka hemma efter två dagar i fält med en inmätare, för att lära mig lite om hur det funkar och vad man bör tänka på. Var mycket kul tycker jag. Både den tekniska sidan, att mäta in med nätverks-RTK (mycket noggrann GPS) och att mäta med totalstation (laser utifrån en känd inmätt punkt), och att komma ut i fält! trots att vädret inte var jättefint till en början. Killen som instruerade mig har jag haft kontakt med förut i jobbet och han var mycket bra att vara ute med, lät mig göra det mesta själv och styrde till och med upp några misstag så att jag skulle lära mig bättre. Att han är bra sällskap gjorde inte saken sämre. Passade dessutom på att utnyttja kvällen till att träffa min gamle högstadiekompis Peter som jag inte träffat sedan 2005. Alltid kul att träffa gamla vänner och det känns som om det var igår fast man har mycket att berätta, giftemål, barn, bostadsköp, bilar (inte jag dock), jobb m.m. Saker som får en att inse att man blivit äldre, kanske visare och känner sig yngre och mer ovetande om livet än någonsin.
Det var en mycket skön känsla att få komma ut från kontoret även om känslan alltid är kluven när det gäller att resa ifrån familj men Anna höll mig uppdaterad med roliga sms om deras förehavanden och dessa två dagar gick otroligt fort för mig.
Ett regnigt Stockholm mötte mig

Blöta mätningar

Det kryllade av stora (ätliga?) sniglar (inte för att jag var så sugen...)

fina landskap om en svunnen sommar

mätning i fint väder

Peter 

började dagen i en lite annan miljö, ofta är mätningarna relaterade till större eller mindre ingrepp i naturen.

mätning med totalstation i snårig skog (det är därför det används totalstation, GPS-signalen är inte bra nog inne i skogen)

En färgmarkering som flöt ut lite

2 kommentarer:

  1. grymt jobbat att du kom med en idé till din chef, lade fram den, och genomförde den. Allt inom väldigt kort tidsspann. Man borde göra sådant mer. Och vi klarade oss bra under tiden du var borta. Även om det alltid är roligare när du är hemma. Och jag vill gärans se alla bilderna ocskå. Lite trött igår.
    //anna

    SvaraRadera
  2. Jo, nog är det så att ju äldre man blir och ju mer man lärt sig, ju mindre finns det att vara tvärsäker på. Både positivt och negativt känns det som. Kul bilder, kul att se Peter igen om än bara på bild, och kul att du verkat haft kul.
    Kram!
    mor

    SvaraRadera