Tidiga mornar och Rovfiske

Morgonlöv
 Så var helgen över igen, snabbt som bara satan, igen. Helgen då man sover ut om morgonen, eller inte. Vaknade kvart i sex på lördag morgon av att Simone satt sig upp i sängen. Jag tog mig snabbt över till henne (dvs rullade över en sovande Anna), öppnade fönstret lite för att släppa in sval luft, la Sim ner och lyckades söva om henne på ca 5 min. Men när jag skulle somna in igen så började hunden vi vaktade att gnälla (antagligen vädrade han morgonluft...), så det var bara att klä på sig och gå ut med honom om han inte skulle väcka resten av lägenheten. Men nåja, fin morgon, trevlig frukost av smörgås med smörstekta kantareller, fin förmiddagspromenad som blev något förstörd av att jag var rätt trött. Sova lunch, hämta Annas föräldrar och lämna alla på Grimmered för att få en lugn natt då jag skulle upp tidigt på söndag morgon med. För då var det dags för fiske!
Så upp igen halv sex, göra frukost och hämta Roger och sedan ut med Daisy från Hjuvik.
Morgon över Hisingen
Fisket var mycket trögt till en början, vågorna gick rätt högt och jag började med ett rejält trassel. Insåg rätt snabbt att, om jag inte skulle bli sjösjuk, var det lika bra att hyra utrustning istället för att försöka få upp ett trassel som jag nog behöver skära upp. Bra val. Ingen sjösjuka och massa makrill blev det. de första 30-40 var rätt små och jag behöll dem för att ha med mig något hem. Något jag ångrade lite när storleken blev bättre fram emot lunch tid. I slutändan fick stå och rensa 74 makrillar hemma och träna på att filéa för att få in dem i frysen. Men jag har bestämt mig nu för att inte ta upp makrillar som är mindre än 30cm efter detta, det är inte vät besväret med att ta hand om dem. Bättre de får växa till sig.

Var är alla bilder då? har några i kameran från i lördags (har inte haft tid att föra över dem till datorn än) och jag har skrivit upp vattentålig kompaktkamera på önskelisten för att kunna dokumentera tufft fiske och annan friluftsaktivitet. När det stänker in saltvatten och händerna är hala av fiskslem och blod så har jag inte lust att börja hålla på med systemkameran. Så håll till godo med mobilbilder.
laddad Roger 

1 kommentar:

  1. håller med att helgen gick galet snabbt. Massa saker att göra, roligheter, men ingen lugn och ro. Även om man inte har så mycket av den typen av lugn och ro nuförtiden. Den vanliga kommentarer om vad man gjorde av all sin tid innan barn gäller fortfarande.

    SvaraRadera