Att sova, eller inte sova...

... Det är frågan för oss alla i familjen. Inte så att vi inte får sova utan frågan är bara när, hur och om. Vad gäller Sim så sov hon fram till först elva då hon fick komma till vår säng och somna som en sten direkt för att sedan vara vaken runt fyra på natten, ca en halvtimme tror jag, det var Annas natt att ta henne så jag la mig på soffan och vaknade pigg klockan sju. Jag hade å min sida svårt att somna för att jag hörde att Simone sov oroligt så jag låg och väntade på att hon skulle vakna (vilket slöseri med sovtid!) sedan på dagen kan jag ju passa på att sova när Sim sover för eller eftermiddag, men då vill jag vara vaken och passa på att göra sådant som jag inte kan göra när Sim är vaken, t.ex läsa bok eller sitta med datorn. För Annas del handlar det nog mest om att lägga sig tidigare för det är enda tillfället att få mer sömn för hennes del, men lägger hon sig tidigare blir det verkligen bara hem, amma, äta, bada Sim, amma, sova. Tror själv att hon nog bara skulle bli ännu tröttare av att uppleva vardagen på det sättet, bättre då att sova lite mindre och försöka få in lite mer kvalitet i form av en bok eller tv-serie att varva av lite med. Men allt som allt så får vi nog tillräckligt med sömn allihop, det är bara en mycket större issue nu än förr.
Annars så softade jag och Sim på förmiddagen, hon tittade faktiskt aktivt på tecknatkanal medan jag vek tvätt. Mycket praktiskt och jag kände att det kan vara farligt lockande att sätta henne framför TV:n när den erbjuder rätt pedagogiska program också. Men jag ska bara göra det mycket begränsat så att det inte blir ett tv-barn, vill mycket hellre ha ett bok-barn om jag får bestämma. Och det gör hon goda ansatser till , lyssnar och tittar intresserat när jag läser bilderböcker för henne och tuggar mycket nyfiket på kanterna. När hon sedan är på goövet är hon snabb till bokhyllan och drar ut någon bok som vi tittar i till jag lyckas distrahera henne med något som inte rivs sönder lika lätt. Men idag har Sim fått mycket nakensprattel för att lufta under blöjan. Hon är mycket rörlig utan blöja, märker hur hämmande det är med en stor klump runt midjan. Sim tycker det är jättekul.
Snöigt idag igen

Luftning och utforskning

Full fart med siktet inställt

1 kommentar:

  1. det med sömn är alltid en issue. Även om det är mer sömn än jag trodde det skulle bli efter alla kollegors skräckhistorier så är det betydligt mindre sömn än jag äv van vid. Skulle aldrig kunna tro förut att jag skulle klara mig på fem sex timmar sömn per natt och ändå fungera. Speciellt som jag alltid kännt att jag behövt ett minimum av åtta timmar. Men uppenbarligen inte. Sen är det alltid trevligt med åtta timmars sömn även om det var länge sedan. Men jag tycker vi sover ok, även om det hade varit skönt att kunna läsa lite i sängen. Och Sims sömnperioder kommer nog variera från bra till dåliga till bra igen ett långt tag framöver. Förresten, gillar bilden på henne i jeansjacka i inlägget nedan.

    SvaraRadera