bara det är banan

inventering av litteratur 

Vi har varit inne i två dagar nu men imorgon ska vi ut på lite kallt fotande. Sim har en ny overall och med den och massa annat på så ska det nog gå bra en kort promenad. Här hemma leker vi lekar, läser bilderböcker, kokar långkok, gör pureer, äter och sover.
Simone äter allt... bara det är banan! allt annat räknas inte alltid som ätbart och idag så tappade jag tålamodet när hon började fjanta om lunchmaten och vägrade äta innan hon ens smakat. Jag höjde rösten och sa argt att hon skulle inte få någon annan mat och inte heller komma ur stolen förrän jag ätit upp min mat. Jag vet att hon inte förstår, men hon tittade förskräckt och storögt på mig och döm om min förvåning när hon sedan glatt äter upp hela portionen. Klart hon får banan till efterrätt då! Kändes inte bra att gapa på henne men det är ju klart kommunikation, jag föredrar dock alla gånger glatt och helst normalt pratande.
En roligare kommunikation är att vi börjat leka med tack och varsågod, I 70% av fallen fattar hon också verkar det som. Hon tycker det är mycket kul i alla fall. En ytterligare lek som jag nog kommer få lida av är "tappa saker på golvet så att pappa måste plocka upp dem -leken". Nu släpper hon medvetet ner saker för att se mig ta upp dem, inte som förut då de flög ner av bara farten och hon var inte alls intresserad av att jag tog upp dem igen.
Och just det, jag var och spelade badminton med Bror och Kurt på måndagen, Far kunde inte vara med för han var insnöad i Dalsland (inser att jag glömt kolla om han tagit sig hem än). har en begynnande träningsvärk i vader och ända nu...

redo för nedsläpp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar